Koh Tao, Bangkok and more

2 april 2017 - Chiang Mai, Thailand

Als ik jou was zou ik even een kopje koffie of thee erbij pakken op je zondag morgen, want volgens mij is deze blog nogal lang. Elke keer probeer ik hem te posten op woensdag, maar op een of andere manier vind ik het te veel werk om op Facebook te zetten. Hij is namelijk altijd klaar, omdat ik na genoeg elke dag schrijf. De woensdag waarop deze blog begint is woensdag 22 maart, zo'n 1,5 week geleden alweer. Zit u alweer in Chiang Mai.. Hope you still like to read it ;)

Woensdag was een top dagje! Om 10:00 in de taxi naar de pier om daar op een boot te stappen. Gingen naar verschillende baaien om te snorkelen, dit was echt super cool! Zoveel vissen niet normaal. Wilde heel graag een schildpad zien, maar die wilde mij denk niet zien, heb er geen gevonden. We gingen ook naar een baai genaamd 'Shark Bay' want daar zou je met zwartpuntrifhaaien kunnen zwemmen, ook deze niet gevonden haha. Ging gelukkig wel goed met mn oren. En het was naast het snorkelen ook erg gezellig op de boot. Hele dag op zee geweest en aan het eind van de middag naar Koh Nang Yuan, dit zijn twee super super kleine eilandjes naast Koh Tao die verbonden zijn met een stukje strand. Er was een viewpoint dus natuurlijk even een kijkje genomen, lekker 296 treden gelopen, maar dan heb je ook wat (nee heb ze niet zelf geteld). Was ongelofelijk mooi, als ik de foto's zie geloof ik bijna niet dat ik het gewoon echt gezien heb. Was dit keer gelukkig met mensen die foto's konden maken en hoefde geen selfiestick te gebruiken. Nog heel even op het eiland gezetten, om vervolgens op de boot terug naar Sairee beach te gaan waar het resort is.
Aantal dagen geleden hadden we al besloten dat we er een mooie avond van zouden maken omdat iedereen waar ik mee ben nu zo'n beetje vertrekt. Eerst een hapje gegeten, heerlijke Pad Thai. Pad Thai is eigenlijk altijd wel een goede keuze. Jop heeft wel eens gehad dat het naar hout smaakte maar over het algemeen komt dit niet voor, hé Jop? Maar dus een hapje gegeten, toen wat biertjes gehaald bij de 7/11 en gezellig met een stuk of 8 man op een veranda gezeten. Rond 11'en naar de straat met alle bars en dingen. Was een erg geslaagde avond, totdat ik wéér buitengesloten was. Op de een of andere manier hadden Jop en ik het al aan zien komen dus weer naar de receptie om die arme man wakker te maken. Uiteindelijk wel binnen gekomen, lig ik een half uur in bed, krijg ik een berichtje van Jop of ik mee ga een ijsje halen. Dat kan hier namelijk gewoon, om half 5 een ijsje halen. Al met al een leuke avond.

Donderdagochtend geen kater, maar voelde me nogal vreemd. Zou vandaag liever in Nederland zijn. Had daarnaast ook maar 3 uurtjes geslapen omdat mn kamergenootje om 8 uur opstond. Niet echt veel gedaan, ook niet echt de behoefte gehad om veel te doen. Wel ontbeten met Feya en toen bij het zwembad gaan liggen. Even geslapen en toen uiteten geweest met een groot groeppie. Pizza voor 90 bath, dat is nog geen €3 en hij was wel echt lekker. Daarna eigenlijk op jacht naar een ijsje, maar toen werd ik afgeleid door een kettinkjekraampje. Ik stond dus bij dat kraampje en ineens vliegt er een vleermuis naar binnen, heel vreemd al. En toen ging die man naast mij gewoon die vleermuis even lopen aaien, al helemaal vreemd. Wel het kettinkje gekocht, eindelijk, had al hem al zo'n 3 weken in mn hoofd. Nooit meer een ijsje gekocht en maar terug naar het resort gegaan en gaan slapen.

Vrijdag, de dag dat Jop wegging en dus nog even met hem ontbeten. Jop als je dit leest, vond het erg gezellig met je! Jop gaat alvast naar het noorden en ik ga dat ook doen dus wie weet dat we elkaar nog tegen komen. Jop dus even gedag gezegd en toen om 13:00 de taxi naar Freedom Beach gepakt. Erg mooi strand. Daar 2 uurtjes gezeten en toen op naar wéér een ander viewpoint. Ging met twee andere Nederlandse jongens en je moest 50 bath betalen. Dus nou wij betalen aan echt een super zielig arm mannetje, hij had echter wel sigaretten en één van die jongens waar ik mee was vraagt gewoon of die een sigaret van die man mag. Heel gênant.... (Hij weet dat ik dit in mn blog zou zetten haha). Nou toen naar boven geklommen. Was best lastig, omdat tussen alle stenen waar je je voeten wil neer zetten ligt grind, dus elke keer glijd je weg. Had gelukkig wel sneakers aan. Eenmaal boven was het uitzicht weer genieten! Paar fotootjes gemaakt even genoten en toen was ik eigenlijk wel weer klaar om naar beneden te gaan. Zou met de rest naar babyschildpadjes gaan die gevoed zouden worden. Die jongens hadden echter nog even wat tijd nodig om de juiste foto te maken, want ze hadden er nog "niet genoeg". Dus ben toen zelf naar beneden gegaan, alleen ik wist dus niet waar ik heen moest voor die babyschildpadjes. Ik had het wel gevraagd maar ze begrepen het woord 'turtle' niet. Ik was gaan lopen en toen dacht ik volgens mij loop ik de hele verkeerde kant op en opeens bedacht ik me dat ik de naam van de plek waar ik heen moest had. Dit was een stuk makkelijker vragen. Ik was dus inderdaad de hele verkeerde kant opgelopen. Uiteindelijk kwam ik James tegen, iemand die ook in het resort zit en die ging toevallig de kant op waar ik ook moest zijn. Bij hem achterop de scooter gesprongen, was weer super bang natuurlijk, want die wegen hier slaan nergens op. Veilig aangekomen bij de schildpadjes, heel cute. Rond 17:00 de taxi terug naar het resort gepakt om nog even te chillen en om 19:00 afgesproken om te gaan eten. Jai is het contactpersoon en zij trakteerde op een etentje. Ze had een soort rijsttafel geregeld bij een restaurant en het was zó lekker, niet normaal. Daarna nog even naar een bar gegaan, daar gepoold, man man man wat ben ik slecht. Gelukkig was Sylvan nog slechter en heb ik wel gewonnen. Toen iedereen daar gedag gezegd, want na vanavond gaat iedereen zn eigen weg. Ik vertrek eerst naar Bangkok en vanaf daar ga ik kijken wat ik doe. Wel nog even wat biertjes gedronken op het balkon bij Sylvan en toen gaan slapen, had op zich wel genoeg op en niemand ging echt uit dus ja.

Vandaag (zaterdag) zou ik eindelijk verder gaan, nu echt alleen. Sochtends laatste spulletjes ingepakt nog even ontbeten, wat erg lekker was. Drink zo'n beetje elke dag een fruitshake en vandaag had ik echt de beste tot nu toe. Nog even gechilled en toen naar het kantoortje waar ik mn ticket had geboekt. Ik moest daar 13:45 zijn, maar dacht kan beter iets eerder zijn, dus was er rond 13:30. Gelukkig maar, want ze was vergeten dat ik zou gaan en ze had de taxi dus niet geregeld. Heel typisch haha, maar ze ging het wel even snel regelen en dat heeft ze gedaan. Kwam keurig op tijd voor mn boot, moest zelfs nog wachten om in te checken. Om 15:00 vertrok de boot en toen zat ik daar in mn eentje. Wel beetje gek, maar tegelijkertijd super veel zin om alleen door te gaan. Beetje in het boekje geschreven wat ik van mn vriendinnetjes heb gekregen en foto's gekeken. Rond 18:00 in Chumpon. Daar kon je fried rice of fried noodles halen, dat even gedaan. Toen kwam er een meisje naar me toe of ik een tampon voor dr had en haar redder in nood even geweest. Meteen maar met haar en dr vriend op getrokken.
Wat wel gek was, overal op Koh Tao werd gezegd dat de bus om 21:00 zou vertrekken en dat ik om 05:00 in Bangkok aan zou komen. En toen ineens stond er dat de bus om 19:00 zou vertrekken, op zich alleen maar beter, maar kon mn hostel het niet laten weten. Uiteindelijk vertrokken we om 19:45. Er was een soort van WiFi in de bus, alleen whatsapp werkte, maar zo kon mama even mijn mail checken i.v.m. mn hostel, geen bevestiging over mijn aankomsttijd, maar ook dit zal vast goed komen.
Was eigenlijk best moe, dus beetje geslapen. Het was echt een horrorbus, want die wegen hier die slaan nergens op zoals ik al had gezegd en elke keer slingerde ik heen en weer. Dacht dat die bus op een gegeven moment zou omvallen, dus kon toen niet meer slapen. Was inmiddels 02:45 en volgens mij waren we er bijna dus prima. Uiteindelijk aangekomen in Bangkok en ze zeiden dat we bij Khao San Road zouden uitstappen, wat ideaal was. En ineens moesten we een taxi pakken, achja wat moet dat moet he. Gelukkig kon ik wel inchecken in mn hostel, ze zei eerst dat ik moest wachten tot 06:00 en toen keek ze in mn boeking en toen mocht ik toch inchecken gelukkig. Tijdens het inchecken komt er ineens een jongen een beetje gillend van een trap af, was er een fucking rat..... en toen moest ik nog gaan slapen. Kon eerst mn kamer niet vinden, 10 minuten gezocht bleek ik er al 3 keer langsgelopen te zijn. Toen eigenlijk meteen in bed gaan liggen en proberen te slapen. Had gelukkig het bovenste bed, is lastiger voor een rat. Nog wel aardig geslapen ook.

Zondagochtend vroeg wakker, gaan douchen en ergens ontbeten. Toen naar het Grand Palace gelopen, wat echt al super druk was om 09:30. Super veel Thaise mensen in het zwart, maar ook super veel toeristen en dan vooral Chinese. Ik moest in de rij voor controle en toen was er een man naast mij in de rij die vroeg of ik wel iets voor over mn schouders had. Nou toen in gesprek gekomen met hem, hij kwam uit de Filipijnen en dit was zijn 11 keer in Bangkok. Hij heeft in Barcelona gewoond en in de USA en hij wist super veel van Bangkok dus hij heeft me een beetje rondgeleid. Oh en ben het Grand Palace nooit in geweest want was 500 bath.... sprak later wel een Duitse mevrouw die zei dat het het echt waard was, dus misschien moet ik het nog maar doen. Heb wel in een pendelbus gezeten met alleen maar locals, was de enige blanke. Hij heeft me de flowermarket laten zien, ik haat bloemen dus deed maar alsof ik het leuk vond. Nee was op zich wel leuk om te zien. Toen afscheid genomen en naar Chinatown gegaan. Wat een gekkenhuis. Super smalle straatjes zijn helemaal volgebouwd met kraampjes, heel cool wel om gezien te hebben. Had super veel honger alleen en kon niet echt iets normaals te eten vinden, dus toen een heel skeer broodje in de 7/11 gekocht. Toen kwam ik aan bij een pier en had eigenlijk wel genoeg gelopen, was inmiddels 15:00 en was al sinds 09:00 op pad. Daar dus een Ferry genomen over de rivier voor 15 bath en duurde ongeveer 20 min. Moest nog 20 minuutjes lopen naar mn hostel, onderweg even een fruitshake gedronken bij een super leuk barretje, had er nog geen een gehad vandaag namelijk. Toen naar het hostel daar even gezeten, gedoucht en toen kwam er een super aardige roommate genaamd Jack, met hem een hapje gegeten. Tijdens het eten besefte ik dat ik nog mn busticket naar Ayutthaya moest boeken voor morgen ochtend, dus snel naar zo'n reisoffice gelopen en dat even gefixt. Toen naar bed gegaan, was nog wel vroeg dus nog even met Jack gesproken en toen besloten een potje te gaan poolen, ik word steeds beter. Was daarna toch wel echt moe en toen gaan slapen.

Heb echt heel lekker geslapen, overal doorheen geslapen. Om 08:00 ging mn wekker want mn bus ging om 09:00. Klaargemaakt, uitgecheckt, zie ik dat het super hard regent... gelukkig heb ik een regenhoes voor mn backpack dus geen stress. Even snel naar de 7/11 want had geen tijd om echt te ontbijten. Toen naar het reisoffice gelopen. Er was een man die kwam me ophalen, naja ophalen, hij schreeuwde gewoon Ayutthaya en nam me mee naar een minivan. Hij was wel een beetje vreemd en ik snapte er niets van. Hij gaf mn ticket aan een random man bij een minivan en ik moest naar een andere, maar goed ik heb geleerd dat het altijd goed komt. Dus zal nu ook wel goed komen. En dat kwam het ook. De hele rit eigenlijk een beetje geschreven, heb vandaag besloten dat het me wel vet lijkt om een boek te laten afdrukken en dat het er uit ziet als een dagboek dus echt per dag een verhaaltje. Eenmaal in Ayutthaya stonden er natuurlijk weer allemaal taxi's en tuktuks op ons te wachten. Ik had nog geen hostel geboekt maar leek me wel leuk om in dezelfde als Jop te gaan, hij was hier namelijk ook. Maar dus al die chauffeurs stormen op je af en ik wist niet zo goed waar ik heen moest lopen. Gelukkig zat er een andere backpacker bij mij in de minivan dus ik vroeg waar hij heen ging en toevallig was dat hetzelfde hostel als waar ik heen wilde. Omdat we allebei geen internet hadden en dus niet wisten hoe ver het was, leek het mij geen goed idee om een taxi of tuktuk te nemen omdat ze je fucking hard naaien. Zij zeiden namelijk dat het heel ver was, maar mijn gevoel zei iets anders. Dus wij opzoek naar WiFi, WiFi gevonden in de KFC. Daar kwamen we er achter dat het 5 min lopen was, so never trust those taxidrivers!! In het hostel een bed gefixt en toen met 4 random mensen en Jop een fiets gehuurd en gaan fietsen. Eerst naar het historical parc, toen naar een super grote goude Boeddha die tijdelijk niet te zien was, alleen een kleine replica. En tijdens het fietsen zagen we ineens olifanten op een soort stoep lopen met mensen op hun rug. Denk dat ze dit de hele dag door doen.. Zo gek en de man die voorop zit heeft een soort sikkel in zn hand. Toen even ergens wat gaan drinken/eten om vervolgens weer verder te gaan. We wilden naar de reclining buddha en ik heb een super handige navigatie app genaamd maps.me, dus ik heb ons daar even naar toe gebracht. Daarna heb ik ons ook nog naar Wat Yai Chaimongkol gebracht. De weg ernaar toe was best gevaarlijk, maar ik had geen veilige route gegarandeerd. We moesten op een soort snelweg fietsen, dus er sjeesden bussen en auto langs je heen. Gelukkig heeft iedereen het wel overleefd. En was dit het mooiste wat ik had gezien vandaag. Op de terug weg naar het hostel een ferry gepakt, wat best grappig was om met 5 fietsen daarop te zitten. Tegen 19:00 in het hostel aangekomen en toen naar de "nightmarket" gegaan. Daar streetfood gegeten, rijst met groente yes. Het is alleen niet echt een nightmarket want om 21:00 wordt alles opgeruimd. Terug naar het hostel gegaan, nog even in de tuin gechilled en toen naar bed gegaan. Heb een kleine dorm, waar 6 mensen slapen inclusief ik en twee daarvan zijn Belgische vrouwen van 28. Ze sliepen voor het eerst in hun leven in een hostel. Even met hun gepraat, ze waren twee weken op vakantie en helemaal onderste boven van mijn verhaal. Ze wilden alles weten en dan bedoel ik echt alles. Zelfs of ik avonturen had gehad met jongens op reis haha, verder zijn ze wel aardig hoor.
Toen gaan slapen, was het beste bed tot nu toe, een zacht matras en een zacht kussen.

Niet heel lekker geslapen ondanks het beste bed tot nu toe.. werd om 05:00 wakker en kon toen niet meer echt slapen. Maar ik stond een paar uur later op en voelde me zo goed, was eindelijk weg van Koh Tao en kon nu lekker gaan en staan waar ik wil. Besloten om vandaag naar Kanchanaburi te gaan met Haley een meisje dat ik gister heb ontmoet. Ze is 26 en heeft al eens door Azië gereisd. Ik wilde eerst weer terug naar Bangkok gaan, maar zij vertelde mij dat het net zo makkelijk vanaf hier kon en dat het super veel geld zou schelen. Dat van haar aangenomen, dus uitgecheckt in het hostel. Had ook niet echt meer iets dat ik graag wilde zien in Ayutthaya omdat we gister al zoveel hadden gezien. En toen rond 12:15 een minivan gepakt eerst richting Suphan Buri om vanaf daar naar Kanchanaburi te gaan. Haley gelooft heel erg in dat je mindset alles bepalend is. Prima ritje in de minivan gehad en toen we eenmaal in Suphan Buri waren moesten we nog een klein uurtje wachten op de bus. Waren de enige westerse mensen in de bus, geen airco, ramen open en gaan. Was een soort GVB bus, maar dan net iets anders. Stopte gewoon langs de weg waar auto's 100 km/u reden. Het duurde wel langer dan verwacht, waren pas om 17:00 in Kanchanaburi. En natuurlijk kwamen er weer allemaal chauffeurs op ons af. De eerste zei 140 bath naar ons verblijf. Wat veel te veel was, want ik wist dat we maar 10 min hoefden te rijden. De andere deed het voor 100. Wat wij nog steeds te veel vonden. 80 was de max. En gelukkig kregen we eentje zover die het voor 80 deed na veel moeite. Aangekomen bij ons verblijf aan de Khwae Yai River. Super cute hutje op het water met echt alleen een matras op de grond en een van. Heel leuk wel. We hadden alleen ontbeten dus waren super hongerig en zijn naar nummer 1 van tripadvisor gelopen. Het eten was zo goed!! En zo goedkoop. Eet hier trouwens amper vlees, heel af en toe kip. Denk dat ik vegetariër wordt, dan krijg ik waarschijnlijk ook lekkerder eten op mn werk.
Na het eten opzoek naar een leuk barretje, maar was eigenlijk nog te vroeg dus kochten chang bij een supermarket en zijn rustig terug gaan lopen. Toen nog even aan de rivier gechilled, gedoucht en gaan slapen.

Wat een kut nacht... was alleen maar aan het nadenken en kon gewoon niet slapen. Alles geprobeerd, zelfs rondjes gelopen. Werd gek van mezelf, sloeg ook nergens op. Was veel bezig met het naar huis gaan en het vertellen van al mn verhalen. Ongeveer 15 muggenbulten en max 3 uur slaap verder, besloten maar op te staan. Was 07:00 en Haley was ook al opgestaan. Samen even aan de rivier 'wakker' geworden. Toen ontbeten bij het verblijf en op naar de River Kwae Bridge. Deze werd herbouwd, nadat ie was gebombardeerd tijdens WO2, door geallieerde gevangenen en dienstplichtige Aziaten. Tijdens het maken van de brug zijn er super veel mensen overleden en eigenlijk wilde ik naar die begraafplaats en naar het JEATH museum. JEATH staat voor de deelnemende landen Japan, Engeland, Australië, Amerika, Thailand en Holland. Daar waren krantenknipsel te zien en verhalen van krijgsgevangen.
Toch besloten om een scooter te huren en naar de Erawan Waterfall te rijden. Haley wist dat ik bang was, maar bang zijn is volgens haar niet goed. Je moet vertrouwen hebben anders gaat het juist mis, dus ik haar maar vertrouwen. Naar de waterval was een kleine 70 km, een ritje van zo'n anderhalf uur. Was wel een super mooi ritje. Eenmaal aangekomen bleek het 300 bath i.p.v. 200 wat mijn Thailand boekje zei. 300 vond ik eigenlijk iets te veel, maar we waren er nou toch. De waterval heeft 7 stages en in totaal is de klim 2 km lang. Lekker aan het klimmen toen ik ineens random gestoken werd door een bij. Nog nooit in mn leven gestoken door een wesp of een bij dus was wel een beetje in paniek. Wist niet of ik allergisch was of iets. Gelukkig kon ik nog redelijk functioneren, dus zat vast goed. Erg mooi wel die waterval, maar zeker geen 300 bath waard!! Waren er na 2 uurtjes wel klaar mee en zijn terug gescooterd, er was echt een vieze warme wind. En we waren al aan het zweten dus toen we terug in ons verblijf waren rond 16:00 voelde ik me zo vies. Even gewified en mama gebeld over mn bijensteek, omdat het niet was uitgezogen vond ik het toch nog een beetje spannend. Goed om haar stem even te horen hihi.

Toen besloten om die avond nog terug te gaan naar Bangkok, want ik moet daar sowieso de 31e zijn voor mn buspas. Die moet ik ophalen en kan dan door Noord-Thailand en Laos reizen (voor 6 maanden dus wie weet mam). En ik had het idee dat ik gelukkiger werd van het idee om weer zelf verder te gaan. Dus een minivan geboekt en zou om 18:30 richting Bangkok gaan. Toen heel snel gedoucht en nog een hapje gegeten bij het zelfde restaurantje als gister. Weet het nu zeker, ik word vegetarisch.

Dat mevrouwtje waar ik de minivan boekte vroeg of ik een grote tas had, dus ik ja een backpack. Wilde ze dat ik even voor 2 plekken ging betalen, dat dacht ik mooi ff niet. Dus zei dat ie niet zo groot was en dat het wel goed kwam. Eenmaal in de minivan had ik de laatste 4 stoelen helemaal voor mezelf en kon ik gewoon relaxt liggen. Joe betalen voor 2 plekken. Was rond 22:00 in Bangkok en zoals gewoonlijk werd ik er weer uitgegooid op een andere plek dan gezegd werd. Nu stonden er geen gewone taxi's of tuktuks, nee nu stonden er scootertaxi's. Eerst snapte ze niet waar ik heen moest, ook niet met routebeschrijving. Toen was dat duidelijk en wilden ze 150 bath hebben. Ik zei 100 bath. Toen zeiden zij 120, ik nee niet meer dan 100 anders zoek ik wel een andere manier. Niet dat er echt een andere manier was, lopen was geen optie en een taxi zou alleen maar duurder zijn. Gelukkig trapte ze er in en deed iemand het voor 100 bath. Ik achterop met mijn backpack op mn rug. Er was 1 helm en ik dacht dat hij die aan mij zou geven, maar die deed die lekker zelf op... achja, goed vasthouden dan maar en hopen dat het goed komt. Met veel moeite uiteindelijk het hostel gevonden, een random vrouw moet helpen want die gast die me bracht snapte er niets van en kon geen Engels. Maar goed, scootertaxi ook weer meegemaakt en veilig in het hostel aangekomen.

Staan foto's in album genaamd 22/03/17 - 29/03/17 xx