Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane

23 april 2017 - Xonbouli, Laos

Druk druk druk, maar toch even tijd gemaakt om een nieuwe blog online te zetten, kan jullie natuurlijk niet na 7 weken gaan teleurstellen. Ben nu echt elke dag aan het doorreizen van noord naar zuid en heb niet echt heel veel tijd aangezien mn vlucht naar Bali op 4 mei is. Elke dag een nieuwe plek is op zich niet verkeerd, maar zoveel om te onthoudend. Dus waar was ik gebleven, oh ja die boottocht van Houay Xai naar Luang Prabang. De nacht doorgebracht in de homestay inderdaad ik weet weer.

Eventjes geslapen die nacht, om 06:00 op om de boottocht richting Luang Prabang te continuen. Het begon weer te regenen en het was dus echt pittig koud nu op de boot. Gelukkig kregen we allemaal een deken. Heeft zo'n beetje de hele tijd geregend. Slapen zat er niet echt in, omdat het te koud was. Rond een uur of 1 bij een cave gestopt. Stonden een stuk of 1000 boeddha's. Was wel cool. Daarna nog klein uurtje op de boot naar Luang Prabang. Aangekomen in het hostel, deel een kamer met Lise (ander Nederlands meisje). Toen opzoek naar een supermarkt, erg wennen ofwel gewoon kut dat ze hier geen 7/11 op elke hoek van de straat hebben. Mis de banana cake nu al. Supermarkt was iets lastiger te vinden dan verwacht maar erg dichtbij het hostel en echt best wel groot. Ik hou er zo van om hier in supermarkt rond te lopen. Ze hebben zoveel gekke dingen. Ook even een waterpistool gekocht trouwens, aangezien het Songkran is. Dit is het waterfestival in Thailand en Laos en wordt ook wel New Year genoemd. Ze gooien water over iedereen heen zodat alle foute dingen worden weggespoeld en je goed het 'nieuwe' jaar in gaat.
Toen meteen even het waterpistool uitgetest, werk prima. Even in het hostel gechilled en toen naar de night market gegaan met Stray mensen. Begon weer te regenen dus was niet heel chill om daar rond te lopen. Je merkt trouwens wel dat hier Fransen zijn geweest want ze verkopen overal stokbrood, wat heel fijn is na een aantal dagen én met lunch én met avond eten rijst te hebben gegeten. Toch nog even besloten om rond te lopen ondanks de regen. Best een beetje doorweekt aangekomen in het hostel en toen was het plan om een beetje op tijd te gaan slapen. Maar Lise en ik hadden het zo gezellig dat het ineens weer nacht was toen we pas gingen slapen.

Wekker om 05:15 omdat de monniken hier rond 06:00 op straat gaan om eten te ontvangen. Lise en ik dachten leuk dat willen we wel meemaken, dus wij uiteindelijk om 05:45 klaar om te gaan. Maps.me leidden ons via een binnendoor weggetje wat bestond uit alleen maar trappen. Pittige ochtend workout, best oké. Helaas viel de gebeurtenis erg tegen, wij hadden te horen gekregen dat er echt honderden monniken zouden langslopen. Bleek dat ze allemaal in kleine kut groepjes langs kwamen wat toch een stuk minder indrukwekkend was. Dus om 06:30 lagen we weer in bed. Nog even kunnen slapen gelukkig. 's Middags naar de Kuang Si Waterfall. Echt super mooi. Daar twee uurtjes doorgebracht. En ik mag helaas nog steeds niet zwemmen, bijna wel weer gelukkig. Ik lette dus op de spullen en een paar mannen uit Laos waren echt voor me neus over me aan het praten toen eentje ineens zei: "Youre really beautiful, where are you from?" Nou ik vertel dat ik uit Nederland kom en daarna zeiden ze niet echt meer iets ja ze probeerde het maar in hun eigen taal, dus bleven ze me maar aanstaren. Voelde me zo ongemakkelijk dat ik maar even snel ben verplaatst. We hadden met de buschauffeur afgesproken dat we om 15:00 weer beneden zouden zijn, wij waren er, maar de buschauffeur niet. Uiteindelijk hem gevonden en toen we terug waren in het hostel op pad met Lise, Lucy, Felicity, Keri en Lou en onze waterpistolen om Songkran mee te maken. Ik was vergeten slippers aan te doen dus ik liep lekker de hele stad door op mn blote voeten. Maar wat was dit leuk. We wilden naar het wet & wild festival, maar ik had mn telefoon niet mee en we wisten niet meer precies waar het was dus zijn we maar gewoon gaan lopen. Uiteindelijk hadden we het na een aantal super heftige watergevechten gevonden. Echt genieten. Toen we weg wilden gaan omdat we helemaal doorweekt waren, begon er een schuimparty. Die nog even meegepakt om daarna aan de weg terug te beginnen. Had het gewoon koud gekregen, dus lekker warm gedoucht en toen afgesproken om naar de nightmarket te gaan voor diner. Wat erg lekker is, alleen het vreemde is dat die vrouwtjes die achter de kraampjes staan op een of andere manier nu al twee keer naar ons zijn toegekomen dat 1 van ons niet heeft betaald. Terwijl we allemaal betaald hadden, maar ik denk dat ze zo proberen ons op te lichten en meer geld verdienen. Ze denken waarschijnlijk oh die westerse mensen hebben geld zat, nou nee. Als ik iets vervelend vind is het als mensen vals beschuldigd worden, dus bij hun ga ik geen eten meer halen. Terug van de nightmarket 1 bier(tje) gedaan en toen lekker gaan slapen.

Sochtends eerst even van hostel veranderd met Lise. Toen besloten een fiets te huren en de stad te verkennen. Laos New Year was nog steeds bezig dus nat zouden we worden. Het vervelende was dat we beide geen waterproof bag hadden dus best riskant. Helemaal nu mn ene telefoon gesneuveld is en ik het dus echt met deze moet doen. Maar goed, het weerhield ons niet en we besloten om maar gewoon te gaan fietsen en we keken wel waar we zouden uitkomen. Fun fact: Als je je fiets wil 'parkeren' moet je dus betalen. Lise en ik kwamen namelijk bij een paar marktkraampjes en zetten niets vermoedend keurig onze fiets weg. Komt er een man naar ons toe met een soort bordjes met een nummer erop, of we even wilden betalen. Mooi niet, dan 'parkeren' we onze fiets wel een paar meter verderop waar het vrij parkeren is. Waren ook echt maar 1 min daar om water te kopen. Toen verder gefietst, bamboo bridge tegengekomen, deze brug bouwen ze elk jaar weer opnieuw op nadat ze m weg hebben gehaald. Krioelde er van de mensen en je moest weer betalen om er overheen te gaan, dus hebben we de brug gelaten voor wat ie is. Ondertussen weer helemaal doorweekt even wat geluncht aan de Mekong River. Daarna nog even beetje gefietst, beetje rond gelopen. Toen we hadden besloten om terug te fietsen vond een man het grappig om bier over ons heen te gooien, wat wij iets minder leuk vonden. Alles plakte en stonk. Gelukkig had ik een bikini aan en ben ik met mn kleren en al onder de douche gestapt, alles uitgespoeld #backpacklife. Wat leuks aangetrokken, omdat ik dacht dat wanneer het donker zou zijn niemand meer water zou gooien. Het tegenovergestelde bleek waar. Een volwassen man vond het grappig om flink wat water over me heen te gooien terwijl ik heel lief met mn hoofd had geschud, blijkbaar niet lief genoeg..... Maar goed, als die man maar de tijd van zn leven heeft gehad toen die lekker 2 bakken water over me heen gooide. Ondanks deze enorme tegenslag (geintje) toch nog een hapje gegeten bij een restaurantje van tripadvisor waar alleen maar locals zaten. Super lekker en gezellig met Lise. De service is iets minder, maar daar konden we wel om lachen. Na het eten wat biertjes gehaald bij de supermarkt. Wilden eigenlijk naar Utopia gaan, maar hadden te horen gekregen dat die dicht was, dus naar het hostel gegaan. Daar er een gezellig avondje van gemaakt met het nodige bier.

Stond de volgende dag op en was super moe en was toch wel een beetje een gekke dag. Opa zou 75 geworden zijn.. Wilde ontbijten maar er was helaas niets dat ik lekker vond in het hostel. Maar even snel op de fiets gestapt en een Lao sandwich gehaald. Niet heel geweldig maar wel oke. Iedereen ging rond 11:00 de stad in, maar ik had echt nog even wat slaap nodig dus ben terug naar bed gegaan tot een uur of 1. Toen voor de tweede keer opgestaan en er zaten wat Nederlandse meisjes in het hostel dus even met hun gechilled. Na een tijdje was ik wel in om wat te doen en nog even lekker te genieten van het waterfestival dus een waterproof bag gekocht en met Felicity opstap een meisje uit Australië. Ze is geweldig. Was nog steeds super moe tho, dus rond 5 uur terug in het hostel en weer in slaap gevallen. Schrok zo'n 2 uur later wakker. De andere waren nog steeds niet terug dus toen alleen met Felicity een hapje gegeten bij hetzelfde restaurant als gister, was namelijk super lekker en goedkoop. Nog even over de night market gelopen en toen richting het hostel. Kwam de dorm binnen en het eerste dat ik zag was twee van de mensen waar we gisteravond mee waren het erg gezellig hadden samen. Heel awkward, wel heel grappig. Ze kenden elkaar namelijk net een dag, wat het extra mooi voor mij maakte. Eigenlijk vrijwel meteen naar bed gegaan.

Ruk geslapen, vreemd gedroomd, dat ik ineens in het vliegtuig naar huis zat terwijl het nog helemaal niet de bedoeling was om naar huis te gaan. Het voelde zo echt dat het heel gek voelde toen ik wakker werd. Even noodlesoep gehaald bij een buurtwinkeltje en op de weg ernaar toe was ik dit keer getuigen van een vrouw die een kip aan het slachten was in dr tuin waar nog een stuk of 10 kippen liepen. Erg vredig wel ja.
Oh en ik zeg het je doe niet alle kruiden die je bij de noodlesoep krijgt erin, dan ga echt huilen zo pittig. Had nu het halve zakjes gedaan en was al dat me lippen brandden, call me westers ja. Rustig ochtendje gehad, Lise heeft een spelletje mee genaamd Jungle Speed. Dat gespeeld en rond 13:30 de stad in samen met Lise om Felicity te meeten even te lunchen en dan naar het Royal Palace te gaan. Zaten lekker te kletsen toen het 15:15 was en ik dacht even kijken tot hoe laat dat Palace open is. Bleek tot 16:00 dus wij snel daarheen gelopen door stromende regen want precies toen wij gingen lopen begon het te regenen. Royal Palace was niet heel geweldig, maar kan wel zeggen dat ik er geweest ben. Toen ik bij de uitgang stond te wachten op die meiden kwam er een man naar me toe of die een foto van me mocht maken. Euhh naja oké ja als jij een foto van mij op je telefoon wil. Ik moest ook echt gaan poseren van hem op een bepaalde plek, super grappig. Daarna moest ik ook nog op een selfie, die selfie was super leuk dus wilde die eigenlijk ook wel maar helaas. En toen als cadeautje gaf die me een t-shirt, super lelijk, maar niet aannemen in ook zo onbeleefd. Toen daarna de PhouSi Mountain opgeklommen met Felicity. Ja zo heet de berg echt, ze hebben ook een PhouSi hotel, guesthouse, restaurant, weg noem maar op haha. "Beetje" zwetend de top bereikt, maar het uitzicht was het waard. Daar even lekker gechilled met een soort van zonsondergang. Weer beneden Lise gemeet en we hadden besloten om onze laatste avond in Luang Prabang toch maar even naar Utopia te gaan en daarna naar de bowlingbaan, want ja dat doet iedereen. Utopia is echt een typische backpackers ontmoeting plek. Super leuk! Veel nieuwe mensen ontmoet en toen naar de bowlingbaan, met zn 16'en in een tuktuk voor 9 man, kan gewoon. Iedereen gaat hier heen omdat alles voor de rest om 00:00 sluit behalve de bowlingbaan dus. Erg gezellig avondje en het leuke is dat heel veel van hun morgen ook naar Vang Vieng gaan. De bowlingbaan is niet de gezelligste plek, maar je moet het gezellig maken en dat hebben we zeker gedaan. Ineens was het alweer tijd om terug te gaan, weer met zo'n 16 man in een tuktuk en keurig bij ons hostel afgezet.

Wekker 06:00. 2 uurtjes geslapen en nog steeds dronken op naar Vang Vieng. Pakten een tuktuk naar de verzamelplaats, de tuktuk inkomen ging niet helemaal soepel dus ik lag half op de grond en Lise zat ook niet helemaal hoe het hoorde. (Ben hier ergens denk ik mn Adidasslippers verloren, wat een groot gemis zal zijn.) Maar we waren keurig op tijd voor de bus. Nog even water gehaald en toen vond Lise het nodig om even te vallen, wat voor mij en een aantal tuktuk drivers erg lachen was. Uiteindelijk pas om 07:30 vertrokken en de hele weg naar Vang Vieng een soort van geslapen. Best lastig als ze niet weten hoe ze hier een vlakke weg moeten maken. Dit was namelijk een vrij nieuwe weg, maar daar was niets van te merken. Had gelukkig wel 2 stoelen voor mezelf. Eenmaal in Vang Vieng zijn we gaan tuben, het spijt me mam, dat ik niet heb geluisterd. Tuben is het fenomeen waar Vang Vieng bekend om staat. Alleen het is heel negatief in het nieuws geweest omdat er een aantal jaar geleden domme toeristen zijn overleden. Je moet het echt heel bont maken wil je hier overlijden. Er zijn tegenwoordig wel maar 2 bars open van de tientallen. Mama vond het geen goed idee als ik ging tuben had ze gezegd, want er was ook iemand overleden aan bacteriën in het water. Maar ja, soms moet je gewoon even lekker niet luisteren. Was trouwens wel leuk, maar nadat we bij de tweede bar waren weggegaan was het echt te lang paddelen in je tube. En ze zijn hier ook niet heel goed met borden. Want als je eerst een bord tegenkomt met nog 2 km en zo'n 1,5 km later weer een bord tegenkomt met nog 2 km, dan gaat er toch echt wat mis denk. Denk dat het eerst bord juist was even gewoon zodat jullie dat weten. Uiteindelijk het eindpunt bereikt, gedoucht, gegeten en toch maar even besloten om het nachtleven van Vang Vieng te verkennen. De andere mensen van Stray waren hier en de mensen die we gister hadden ontmoet, dus die weer gemeet. Elke club heeft dus op een andere tijd happy hour dus iedereen gaat van club naar club om gratis drankjes te innen en je hoeft in principe gewoon geen geld mee te nemen, hoe grappig. Was niet normaal warm in de clubs tho, waren echt een paar mensen waarvan je dacht please raak me niet aan. Vang Vieng lijkt een beetje op Lloret de Mar van Zuidoost Azië. Wel erg gezellig.

Op naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Onderweg gestopt bij een cave waar mensen gingen schuilen in de tijd dat Amerika elke 8 minuten 24/7 per dag een bom dropte. Harrison en Ollie hebben een soort van ding en dat is dat ze op de foto gaan zonder kleding aan (wel van achter). Maar de grap was nu dat er locale mensen waren die het niet zo heel leuk vonden, het is hier namelijk ook echt niet oké om in je bikini te lopen. Meisjes gaan over het algemeen ook met kleren aan het water in. De gezichten van die mensen waren wel heel grappig.
Zijn onderweg ook nog gestopt bij COPE visitor centre. COPE is een organisatie die mensen helpt die een arm of been of iets missen. Het komt namelijk heel veel voor in Laos. Ik wist dit niet en veel zullen het ook niet weten maar Laos is een van de meest gebombardeerde landen in de wereld. Amerika vond het namelijk nodig tijdens de Vietnamoorlog om Laos te bombarderen, zodat mensen uit Vietnam niet naar Laos zouden gaan. Het feit dat Laos zo erg is getroffen is hedendaags nog steeds te merken, Laotianen zijn er nog altijd mee bezig. Doet me denken aan een kraampje op de night market in Luang Prabang, hier verkocht een man sleutelhangers en andere dingen gemaakt van bommen en er stond op een bordje, "Buy your bombs back". Er is gelukkig een project gaande waarbij zoveel mogelijk bommen verwijderd worden, kregen ook een filmpje te zien hoe dat gaat. Takes a lot of time tho. Vond het museum heel indrukwekkend. Na het museum nog een tempel bekeken en een soort onafhankelijkheidsgebouw om vervolgens naar ons Guesthouse te gaan. Dit Guesthouse was echt heaven. Ergens bij een local restaurantje gegeten, love sticky rice met groenten. Toen natuurlijk even de nightmarket bezoeken. Tempels en nightmarkets in overvloed hier in Zuidoost Azië. De grap is elke nightmarket is weer anders en dus moeten ze allemaal bezocht worden. Wel lekker vroeg gaan slapen want had de afgelopen dagen niet veel slaap gepakt en gingen de volgende ochtend weer vroeg door naar Kong Lor.

Intussen ben ik alweer een stuk verder in het zuiden, maar dat komt natuurlijk in mn volgende blog ;) xxx