Been there Don Det, lekker origineel

7 mei 2017 - Legian, Indonesië

Morning! Is het zondag? Even kijken. Ja het is alweer zondag. Tijd voor een nieuwe blog, dus bij deze. Heb niet gecheckt op spellingsfouten, geen tijd voor gehad. Gewoon dat jullie het weten haha. Op koningsdag gingen wij lekker kanoën. Ze noemen het kajakken maar het is kanoën, ik neem het ze niet kwalijk. We betalen 160.000 kip (€18) en dan kregen we breakfast, lunch en entree tot de watervallen inclusief. Geen slechte deal. Breakfast was matig voor mij, aangezien ze heel veel saus op mn pancake hadden gedaan. Dat moet er dan natuurlijk weer afgeschraapt worden. Toen naar de eerste waterval gekanood. Daar gebeurde de volgende dingen: Eerst stond ik in een heftige mierennest. Daarna gingen we de waterval in en had ik allemaal vieze kleine wormpjes in mn bikini, niemand anders had dit, dus waarschijnlijk had ik weer de verkeerde spot gekozen. En toen vond ik het ook nog nodig om even op mn bek te gaan op het moment dat we weggingen. Heel fijn was het allemaal niet, vooral die wormpjes waren erg naar. Echter was het zwemmen in de waterval wel heel nice. Na de waterval gingen we lunchen en de zoetwaterdolfijnen spotten. We hebben ze gezien!! Ondertussen waren we aardig gekleurd, want gaat super hard op het water. Lunch was goed. Heb nog iets geproefd en dat ga ik zeker weten nooit meer eten!! Het was groene mango en dan moet je dat in een pittige chili dip doen, traditioneel gerecht in Laos. Die mango was zuur en die chili was zout en heel pittig. Slechtste combinatie ooit. Afijn weet ik dat ook weer. Na de lunch gingen we naar de breedste waterval van de hele wereld kanoën. Deze waterval is 10,783m breed om precies te zijn. Ik heb nu naast tempels, nightmarkets ook een heleboel watervallen gezien, maar deze was toch wel het indrukwekkends denk ik. Toen moesten we (helaas) nog terug kanoën, was 16:30 toen we ongeveer aankwamen en toen even gechilled om daarna naar de zonsondergang te gaan kijken met 2 Fransen jongens die we tijdens het kanoën hadden ontmoet. De sunset was heel teleurstellend, oftewel die was niet te zien door de wolken. De namen van die Fransen jongens waren nogal lastig te onthouden voor mij, de ene heette Lotfi, die noemde ik 'a lot of thee' en die andere heette iets van Quarantin voor mij was dat 'in quarantaine'. Met hun hebben we een hapje gegeten en daarna met nog wat meer mensen naar de reggae bar gegaan en daar even op de koning gedronken. Nog in een flauwe grap getrapt, iemand vroeg of ik voor hem kon vertalen wat 'choose my side' in het Nederlands is dus ik 'kies mijn kant' meerdere keren zeggen. In het Engels klinkt het dus als 'Kiss my cunt' Ja, misschien ben ik de enige die dit nog niet eerder heeft gehoord, maar anders weten jullie het nu, trap er niet in haha. Volgende dag weer lekker gechilled, dit keer in hangmatten. Aangezien we gister echt de hele dag in de volle zon hadden gezeten vonden we het geen goed idee om weer een hele dag in de zon te gaan fietsen. Waren s ochtends wel opzoek gegaan naar Darren's Bakery maar die was nergens te vinden. Had namelijk gelezen dat je hier heerlijke broodjes kon halen, helaas wist niemand waar het zat. Dus uiteindelijk ergens anders ontbeten om vervolgens niets te doen. Boek gelezen, muziek geluisterd, genoten van de view. Ook vandaag was de zonsondergang teleurstellend, jammer want op Don Det heb je echt een goeie spot om m te kijken. S avonds alleen hapje met Lise gegeten, curry genomen, blijkt toch echt dat dit niet mijn ding is. Na een paar happen ben ik er klaar mee. Na het eten zijn we naar 4000 islands bar gegaan, daar was een Engels stel dat we tijdens het kanoën hadden ontmoet. Super gezellig, die man heeft super veel connecties en toen ik vertelde dat ik econometrie ga studeren bleef die maar over zn connecties doorgaan en dat ik hem moest berichten en blabla. Wel aardig. Was in de loop van de avond super hard gaan regenen en onweren, die regen was echt niet normaal. Toen de bar sloot was het gelukkig minder dit was rond 23:30. Alles sluit rond deze tijd, wat opzich best prima is want dan kan je de volgende dag gewoon normale tijd opstaan. Werd rond 06:00 wakker doordat ik een soort van stroomschokken hoorde en zag vlakbij onze bungalow. Ik naar buiten om te kijken wat het was en het was een soort van kleine elektriciteitspaal die onze bungalow stroom gaf. Vond het niet echt chill om nu verder te slapen dus heb de van uitgezet en de opladers uit de stopcontacten gehaald zodat we geen stroom pakte. Geen idee of dit uit zou maken maar het voelde in ieder geval veiliger haha. Nu kon ik nog even verder slapen. Daarna weer wakker geworden en rustig de ochtend begonnen, ontbeten en toen gaan fietsen met Lise. In Nederland denken sommige mensen dat het leuk is om af en toe met mooi weer een fietstochtje te doen. Wat in Nederland op zich best relax kan zijn, denk maar niet dat het zo is op Don Det. De weggetjes waarover wij zijn gefietst was geen pretje. Gelukkig is de natuur wel een stukje mooier dan in Nederland. Zijn naar Don Khon gefietst en onderweg kwamen we twee Nederlanders op de fiets tegen, die zouden we later op de avond weer gaan meeten. Een van hen studeert econometrie in Groningen, dus dat was wel heel grappig. Op Don Khon natuurlijk een waterval bezocht en een uitzichtpunt. Toen dachten we laten we een andere weg terug nemen dan we heen hadden genomen. Wij vol nieuwe energie na de lunch weer op de fiets gestapt. Bleek dat we op een gegeven moment niet meer verder konden door een kapotte brug. Wij weer helemaal terug en dezelfde route terug genomen. We waren er allebei wel goed klaar mee. Na het fietsen even in de hangmatten gezetten, had ik al verteld dat we er twee op de veranda van onze bungalow hebben? Nee? Dan bij deze. De zonsondergang vandaag weer een kans gegeven, was wel een oke one. Hapje gegeten bij 4000 islands bar en daar zaten de Nederlanders van de fietstocht. Lekker gegeten en wat drankjes gedaan. Toen naar hun hostel en daar met een Engelse, twee Duitsers en 5 Nederlanders kaartspelletjes gespeeld. Gek maar gezellig avondje. Best een beetje misselijk toen ik wakker werd, ik weet waar het van komt gelukkig. Vandaag ging ik terug naar Bangkok (waar ik heel weinig zin in heb) en Lise ging door naar Cambodja. Dit betekent dat we na 2,5 week samen te hebben gereisd afscheid moesten nemen. Zo dat was best ff kut kan ik je vertellen... toen zat ik ineens alleen in de bus terug naar Pakse, vanaf daar gaat de bus naar Ubon en daar moet ik de nachtbus naar Bangkok pakken. Ging wat uit mn tas pakken, zag ik dat die gek het boekje dat ik van haar leende in mn tas had gedaan. Ik wilde hem namelijk heel graag uitlezen, maar het was me niet gelukt en had gezegd dat zij hem hoe dan ook mee moest nemen. Dit heeft ze niet gedaan, kom m wel langs brengen als we weer terug zijn in Nederland oke? Kwam om 12:00 aan op het busstation in Pakse en de bus naar Ubon ging pas om 15:00. Het busstation was super ver buiten het centrum en aangezien mij was aangeraden om geen tuktuk te pakken omdat ze je vaak naar het verkeerde busstation brengen. Ik wilde zeker deze bus niet missen dus heb toen maar even mn blog bij gewerkt, liep 3 dagen achter. Op dat busstation hebben mensen me wel zo'n beetje 3 uur lang zitten aangapen. Was dan ook de enige blanken, dus misschien dat ze die niet zo vaak zien. Toen de bus er eindelijk was dacht ik heerlijk twee plekjes voor mezelf te hebben, de bus was namelijk bijna helemaal leeg. Bleek dat we nog ergens anders stopte om mensen op te pikken en toen kwam er iemand naast me zitten. Ik haat het al als iemand met zn armen of benen me aanraakt, niet dat het expres is maar vind het gewoon kut en degene die naast me kwam zitten was ook nog eens een creep. Fuck yeah. Hopen dat de rit niet te lang is. Na een paar minuten constateerde ik het volgende: Deze gast spoort niet, het ene moment moet het gordijn open en hangt ie helemaal over me heen en 1 sec later, geen grap, 'slaapt' hij. Dan staat hij weer op en gaat weer zitten. Als hij gaat zitten vind ie het nodig om eerst half op mij te gaan zitten. Doet meneer weer of die slaapt, maar ondertussen beweegt hij zijn hoofd van de ene naar de andere kant elke 10 sec. Hebben jullie al een beetje een beeld? Oh en hij heeft ook hele vreemde soort van wonden in zn nek. Al met al echt een top buurman. Toen we bij grens aankwamen moest je eerst een stempel halen als bewijs dat je Laos uitging en toen moest je blijkbaar een trap naar beneden om daar Thailand binnen te komen. Ik wist dit niet en ik kon onze bus nergens vinden dus ik was lichtelijk in paniek voor het eerst sinds twee maanden. "Oké Am, rustig blijven en gewoon gaan vragen. Als je bus weg is vind je vast een andere manier." Dit is wat ik op dat moment tegen mezelf zei. Uiteindelijk was er een man die me heeft geholpen en zo kwam ik keurig op tijd bij mn bus. Het eerste dat ik trouwens zag toen ik Thailand in kwam was bae, oftewel een 7/11. Rond 18:30 was ik in Ubon Ratchathani en mn nachtbus ging om 20:30. Dus even een hapje gegeten, durfde wel weer een pad Thai aan, was tenslotte weer in Thailand. Deze keer ben ik niet teleurgesteld. Daarna zitten wachten. De nachtbus was super luxe, echt heel fijn. Was een soort vliegtuig idee, er was een stewardess die langskwam met eten en drinken. We hadden een dekentje en s ochtends kregen we een vochtig doekje om je gezicht schoon te maken. Dikke prima. Om 05:30 in Bangkok. METER-taxi's kwamen af en aan bij het busstation. Meter staat in hoofdletters aangezien taxi's nooit uit zichzelf de meter aan zetten, maar deze dus wel. Hostel gevonden, super moe dus daar even gezeten en toen maar naar de Starbucks gelopen om daar even mn ochtendje door te brengen. Toen met een Grab scootertaxi naar een shoppingmall, cadeautjes kopen. In Bangkok kan je dus op Grab op scooters aanklikken, nog goedkoper en zonder grote backpack durfde ik het wel aan. Cadeautjes gekocht. Zo'n beetje elk wisselkantoor bezocht, maar geen enkele bank neemt mn geld uit Laos aan.. het is niet een heel klein beetje geld dat ik over heb helaas, nee het is zo'n €130. Na de 6e bank had ik het opgegeven en toen naar een super grote supermarkt geweest. Stond ik in de rij met 2 dingetjes, een croissantje en druiven. Super lang gewacht want iedereen voor mij had hele karren vol. Ben ik aan de buurt krijg ik dat croissantje niet mee, omdat ik er geen sticker op had geplakt. Weet ik veel waar dat moet. Het was ook niet dat ze het even voor me ging fixen nee ze pakte m en de volgende was. Das pech, croissantje weg. Ook nog naar de adidasstore geweest maar ze hebben alleen super lelijke edities dus dat mocht niet baten. Rond een uur of 5 eindelijk in het hostel en helemaal gesloopt. Niets meer gedaan, beetje met Romek geskyped. Vroeg wakker en wist niet zo heel goed wat ik vandaag moest gaan doen, had tenslotte de meeste dingen in Bangkok wel gedaan. Eerst maar even ontbeten en in een cafeetje gechilled. Toen bedacht om de skytrain te nemen naar Jim Thompson's House. Geen idee wie dat is, blijkbaar een architect en het huis schijnt best famous te zijn. Van buiten bekeken, best mooi. Geen zin om naar binnen te gaan dus toen doorgelopen naar weer een andere shopping mall. Als je niets te doen hebt, ga dan daarheen, je vermaakt je sowieso. Gister tijdens het Skypen met Romek hadden we het over sushi en kon het vandaag dan ook niet laten om sushi te gaan eten. Was lekker. Rond een uur of 5 wilde ik een Grab naar de Skybar van de Hangover 2 nemen. Dit was echter een hele opgave aangezien het nogal lastig is om elkaar daar te vinden. Toen eerst maar een stukje gaan lopen naar een Starbucks in de buurt om daar WiFi te stelen en opnieuw een Grab proberen te pakken. Gelukt, aangekomen bij de Skybar. Wat een belevenis. Had al gelezen dat je geen slippers mocht dragen en geen shoppingbacks of daypacks mee mocht nemen. De lift werd voor me bestuurd, deur werd voor me opgehouden en of ik toen even een champagne wilde bestellen van 2700 bath. Je mocht dan nog wel kiezen welk merk je wilde. De champagne was erg lekker dat geef ik toe, maar of het €71 waard was? Ik ben er nog niet over uit. Ik heb er weer een nieuwe ervaring bij en kan dit wegstrepen, been there done that, we zitten toch zo lekker in die sfeer. Beetje 'gratis' nootjes gegeten, foto's gemaakt (dit mag niet overal) en vooral gedaan alsof ik heel veel geld had. Toen een Grab terug naar het hostel gepakt en met 2 Canadese meisjes gezeten om vervolgens lekker te gaan slapen. Morgen naar mn hotelletje. Wakker geworden en nagedacht over hoe ik naar mn hotel zou gaan. De goedkoopste optie was de skytrain en die is op zich geen straf, het lijkt precies op die nieuwe metro's in Amsterdam en dan met airco. Dus ik naar het station gegaan die het dichtstbij mn hotel stopte en daar een taxi gepakt. Was er rond een uur of 12 en kon pas om 2 uur inchecken wat niet heel chill was aangezien het super warm was en er was niets in de buurt qua restaurant of café. Maar even naar de 7/11 gelopen, heel lang getwijfeld over wat ik ging kopen en genoten van de airco. Toen teruggelopen en daarna mocht ik eigenlijk vrij snel al inchecken gelukkig. Super chille kamer. En er was een zwembad dus daar mn middag doorgebracht. Toen ik bij het zwembad lag besefte ik dat het feit dat ik nog €130 aan kip overhad toch een groter nadeel is dan ik daarvoor dacht. Het is dus namelijk zo dat ze kip in geen één land wisselen. Uiteindelijk bedacht om morgenochtend extra vroeg naar het vliegveld te gaan om daar bij de gate voor een vlucht naar Laos te vragen of iemand mn geld wilde kopen. Ondertussen wel ook Stray gecontacteerd. Uiteindelijk facebookte de liefste tourguide ooit me en zei dat hij het van me zou overkopen. Het enige dat ik hoefde te doen was naar Khao San Road gaan. Echter dit was makkelijker gezegd dan gedaan het was inmiddels 18:00 en het kantoor zou om 19:00 sluiten. Ik heel snel een Grab gefixt, maar ik zou 19:00 nooit redden. Ik zat 32 km ervandaan en het was spits, de navigatie gaf aan dat ik er 1,5 uur over zou doen. Gelukkig sprak de chauffeur Engels en heb ik met zijn telefoon naar het Stray kantoor gebeld om te vragen of ze alsjeblieft voor mij open konden blijven. Na enige twijfel had de man toegestemd. Uiteindelijk was ik er om 19:20, zeker verlies gemaakt, maar alles was beter dan niets. Toen moest ik ook weer terug.. even een fruitshake gehaald, probeer een keer mango, pineapple en banaan. Echt goeie. Toen naar het hostel gelopen waar ik een maand geleden had geslapen om WiFi te hebben. Gelukt om een Grab te fixen, super grappige man, die heel gebrekkig Engels sprak maar zeker zijn best deed. Weer terug in het hotel een heerlijke lange douche genomen, mn backpack even goed ingepakt nog even een glas kapot gemaakt en toen gaan "slapen". Morgen eindelijk naar Bali! Ondertussen alle lekker een paar daagjes op Bali aan het genieten, you probably will find out about that in a new blog. Gaat steeds lastiger, het bijhouden van mn blog tho, maar ga mn best doen! :)