Bangkok & Chiang Mai

9 april 2017 - Chiang Mai, Thailand

Denk toch dat zondag op een of andere manier de dag is waarop ik zin heb om mn blog te posten. En volgens mij worden ze steeds langer... heb gewoon heel veel te vertellen en hoe meer ik nu vertel hoe minder ik hoef te vertellen als ik thuis ben .

Even kijken waar was ik gebleven. Ohja ik was weer in Bangkok aangekomen. In een prima hostel, prima bed en op zich prima geslapen, al met al best prima. Even wat ontbeten bij het hostel, ik denk dus dat ik boter op brood ben gaan lusten. Aangezien er in veel hostels niet veel is, alleen geroosterd brood met boter en jam. Jam zitten stukjes in dus dat gaat m niet worden he Myrth. Gelukkig ontbijt ik meestal buiten de deur.

S ochtends besloten om nog een nachtje in dit hostel te blijven, is in een ander deel van Bangkok dan bij Khao San Road. En wilde vandaag een dagje shopping malls doen wat dichterbij dit hostel is. Dat even geregeld en meteen een wasje afgegeven. Rond 11:30 op pad gegaan. Een uur gelopen om bij de eerste shopping mall aan te komen, deze was wat luxe. Ik was er niet echt op gekleed, liep in een yogapants en een croptoppie omdat ik hoopte een yogacenter tegen te komen haha. Veel locals en allemaal chique restaurants en dure merken. Even rondgelopen toen ik een 'gourmet market' tegen kwam. En weetje; kaas, Nederlandse kaas, een pakje met 6 plakjes, is gewoon net zo duur als 6 stukjes sushi... Na een uurtje was ik er wel klaar mee en toen naar MBK gelopen, een andere shopping mall. Deze was alles behalve chique. Was wel leuk, veel souveniertjes en dat soort shit, natuurlijk wéér niets gekocht behalve mn lunch. Vind het ook heel ongemakkelijk om naar dingen te kijken omdat er meteen iemand op je af stormt. Rond 16:00 weer terug gelopen en toen ik in het hostel was, was ik echt helemaal gesloopt, 18,5 km gelopen. Ben op mn bed neer geploft en er niet meer vanaf gekomen, ben zelfs vergeten avond te eten.

Niet heel top geslapen aangezien de A/C voor mn gevoel op 15 graden stond. Er was geen afstandsbediening op de kamer dus kon het ook niet veranderen. Heb het maar gelaten. Om half 12 het hostel verlaten, even ergens een ijskoffie gedronken en toen naar het busstation gegaan om op bus 59 te wachten. Toen heb ik heerlijk 1,5 uur gewacht met mn backpack op mn rug en mn daypack op mn buik. Echt heel leuk om langs de weg te zitten met een gevoelstemperatuur van 41 graden. Maar na 1,5 uur was ik er toch echt klaar mee. Taxi aangehouden en toen maar met de taxi naar Khao San Road gegaan, want mag vanavond daar eindelijk mn buspas ophalen. Die taxi man was wel erg aardig, hij bood me gefrituurde banaan ofzoiets aan. Dus op zich vond ik het niet erg om hem te betalen. Om 14:00 eindelijk in het hostel aangekomen, zelfde als paar dagen geleden. Ingecheckt en op jacht naar een tattooshop, had gisteravond bedacht dat ik er vandaag eentje ging zetten. Wat research gedaan en had van Jop gehoord dat BKK Ink wel een goeie was. Daar heen gelopen, maar die hadden vandaag geen tijd. Lichtelijk teleurgesteld weer terug naar het hostel gelopen en onderweg even een shake gehaald natuurlijk. Toen weer research gedaan en toen kwam Max Tattoo naar voren. Was vlak bij en had zeer goeie recensies, dus daar even langs gewipt. Zij hadden wel tijd en ineens zat ik in de stoel en liet ik een tattoo op mn enkel zetten.
Dus die tattoo laten zetten, was niet helemaal gepland om het zo laat te doen want moest om 18:00 bij Stray zijn voor mn buspas. Beetje te laat, maar was niet erg. Uitleg gekregen hoe het werkt en er waren nog wat meer mensen die hem vandaag ophaalden. Met hun wat gegeten... en gedronken... in het straatje.... naast Khao San Road om vervolgens uit te gaan op Khao San Road. Beetje dronken, beetje gezellig, beetje moe. Dus was volgens mij niet heel laat terug. Ondanks ik erg moe was kon ik toch niet slapen, eerst te dronken, toen te veel lawaai, toen te harde regen, toen te veel licht en toen te veel water op de grond dan de bedoeling was. Er was zoveel regen gevallen dat de kamer blank stond en mn beide tassen stonden op de grond... ff heel erg balen. Gelukkig had ik mn paspoort in mn kleine tasje die ik overal bij me draag en met me mee naar bed gaat . Toen verkassen naar een andere kamer en daar eerst al mn spullen uitgezocht om vervolgens nog een uurtje te kunnen slapen. Heel enerverend nachtje wel.

De dag daarna.... Was het een grap of had het echt zo hard geregend waardoor alles nat was en ik maar een uurtje had geslapen. Aangezien het 1 april is, hoopte ik dat het een grap was. Maar nee, wekkertje ging om 08:00 en nog steeds waren mn spullen nat. Afijn ik ging toch echt vandaag naar Ayutthaya om daar vervolgens de nachttrein naar Chiang Mai te nemen. Dit was namelijk de meest voor de hand liggende en snelste manier om naar Chiang Mai te gaan kwam ik achter. Dat wist ik nog niet toen ik van de week besloot naar Ayutthaya te gaan. Niet dat het erg was, ik had toch niet echt de behoefte om wat te doen vandaag dus heb lekker niets gedaan. Wel zo'n beetje elke Pharmacy afgeweest opzoek naar een zalf voor mn tattoo. Toen ik het had opgegeven en bij toeval ineens door een shopping mall liep en ze het daar hadden. Verder niet heel veel gedaan, beetje rondgelopen en vooral gechilled. Had mn tas ergens in een hostel gedumpt, en zag daar een bankje waar ik even op ben gaan slapen. Toen fruitsalade met yoghurt besteld, mis dat vrouwtje op Koh Tao. Deze was wel erg lekker tho. En toen op naar de nachttrein, die rond 20:00 vertrok richting Chiang Mai. Deze trein was zo veel beter dan die naar Suratthani. Deze was zoveel nieuwer, had airco, stopcontact en tv-schermen.

Tot mijn verbazing echt best goed geslapen, had mn bandana om mn hoofd heen gebonden zodat ik die over mn ogen kon doen en werkte prima tegen het licht. Om 07:15 in Chiang Mai en vanaf daar naar mn hostel weer die super vervelende chauffeurs.. First dont call me sir, second stop following me for like 1 min. Begint echt heel irritant te worden.

Eenmaal in het hostel had ik zoveel zin om te douchen, dit had ik al voorspelt omdat het best logisch is na de nachttrein. Dus ik had gister al gevraagd of ik om 09:00 kon inchecken. Ik was een uurtje te vroeg dus even gewacht in het hostel. De owner was er ook nog niet dus ja. Toen hij aankwam had ie dus een super erge kater en hij was heel vervelend. Rond 09:00 vroeg ik of ik kon inchecken en toen zei die dat het wel kon maar dat ik niet naar de kamer kon en ook niet kon douchen... Ik snapte dit niet helemaal, want waarom zou ik dan eerder inchecken als ik toch nergens gebruik van kan maken. Even met hem gediscussieerd en toen dacht ik naja fuck you en je hostel ik blijf 1 nachtje en dan move ik. Dus ben op pad gegaan zonder te douchen.

Loop ik heel rustig door een straat komt er ineens een hond blaffend op me af, ik kan je vertellen ik scheet echt in mn broek. Ik wist niet hoe gauw ik naar de andere kant van de straat moest rennen. In Nederland ben ik al bang voor honden, maar hier nog meer omdat ze vaak rabies bij zich dragen en ik zit niet echt te wachten op zo'n infectieziekte. Gelukkig ben ik er levend vandaag gekomen, was even spannend, maar je moet vooral rustig blijven.

Chiang Mai heeft natuurlijk weer een aantal tempels en die bezocht moeten worden. Ik hou echt van die maps.me app, deze brengt me overal naar toe. Ik begon bij Wat Phra Sing, zegt het je al wat? Nee ja wat zal ik erover vertellen.. het is een tempel, ja en meer weet ik ook niet haha. Kwam daar een bord tegen met dat het respectloos is om een boeddha hoofd als decoratie of tattoo te hebben. Mocht ik nou net een kettinkje met een boeddha hoofd omhebben. Gelukkig valt ie niet zo op. Was wel erg mooi allemaal en er was een soort ceremonie bezig, waarbij allemaal kleine monniken denk ik gepromoveerd werden ofzo.

Toen naar Wat Chedi Luang, hiervoor moest je betalen dus die sloeg ik over. Op weg naar Wat Chiang Man. Onderweg nog wat kleine dingen gezien niet heel interessant, behalve een jongen met een typische olifanten backpacker broek voor meisjes. Wel lachen. En Wat Chiang Man was niets aan.
Besloten om even een koffie te gaan drinken en wat even moest zijn werd even twee uurtjes. Wat was dit lekker zeg, gewoon ff lekker daar gezeten. Mn blog online gezet, foto's geupload, in mn Thailand boekje gelezen en vooral genoten van het alleen zijn.
Oh en mama belde me dus even met haar en papa gekletst. Toen besloten om toch naar Wat Chedi Luang te gaan, was het wel waard las ik. Op de weg ernaar toe kreeg ik ineens een leuk idee om snapchatfilter op boeddha hoofden toe te passen. Erg veel lol gehad met mezelf. Toen wilde ik een selfie waarbij zowel ik als de boeddha een filter hadden, dit was echter lastiger dan verwacht. Ik niet opgeven natuurlijk, strijder dat ik ben. Komt er ineens na 5 a 10 min een man een beetje boos naar me toe of ik alsjeblieft even weg wilde gaan haha. Beetje gênant wel, maar natuurlijk plaats gemaakt voor die meneer.
Aangekomen bij Wat Chedi Luang ben ik eigenlijk doorgegaan met de snapchatfilters en heb me erg vermaakt. Ik ging overal in, want als ik ergens voor betaal dan moet ik er volledig gebruik van maken  natuurlijk. Dus hoppa alles bekijken wat er te bekijken viel. Het was namelijk niet alleen een tempel maar ook een ruïne en nog wat kleine gebouwtjes. Erg mooi. Loop ik na een tijdje naar de uitgang zie ik ineens bij één van de gebouwtjes waar ik rustig naar binnen was gelopen dat er een bordje stond met: "Men only". Vandaar dat die mannen me zo raar aan keken. Ken gebeuren he.
Rond een uur of 4 was ik er wel klaar mee, dus naar het hostel gelopen. Kon eindelijk douchen. Even in de tuin gezeten en er was een sunday night market en wilde daar wel heen. Dus toen gevraagd of de jongen die ook in de tuin zat zin had om mee te gaan. Hij had daar wel zin in, dus toen zijn we samen gegaan. Daar voor het eerst mango stickyrice gegeten, iedereen zei dat het super lekker was en dat ik het echt een keer moest proberen. En het is echt super lekker!
Toen om 19:00 naar een ander hostel gelopen want daar zaten mensen die ik had ontmoet en we zouden naar een ladyboyshow gaan. Ik ga er niets over vertellen, het enige dat ik zeg is: Je moet er een bezocht hebben als je in Thailand bent.
Daarna terug naar het hostel rond een uur of 12 en nog even snel een ander hostel geboekt want ik wist zeker dat ik hier niet nog een nacht zou doorbrengen.

Er waren geen gordijnen in de kamer, dus werd rond 07:00 wakker door het licht. Nog even blijven liggen en bedacht wat ik zou gaan doen vandaag. Eerst maar even douchen, ergens ontbijten en naar mn andere hostel dacht ik. Dus ik liep naar beneden om uit te checken, vroeg de eigenaar waar ik heen ging. Toen ik zei dat ik naar een ander hostel ging was ie erg beledigd en voor mij was dat erg genieten. Toen op weg naar het andere hostel, ik zou vast een leuk ontbijttentje tegenkomen en dat kwam ik zeker. Daar weer heerlijk yoghurt met fruit en muesli gegeten. Om vervolgens mijn wandeling te hervatten. Eenmaal ik het hostel was ik zo blij, dit was zoveel beter dan het andere hostel. Ik betaal dan iets meer, maar deze mensen zijn zo aardig. Het is een koppel (Joe en Ling) met een kindje van 4 maanden en ze kwamen meteen allemaal dingen vertellen over Chiang Mai en of ze me ergens mee konden helpen. Was echt even heel gelukkig vanochtend. Toen een stukje gelopen, ze hadden me vertelt over the Silver Temple aangezien ik alle andere tempels al had gezien en iets anders wilde. Daar heen gelopen, was vergeten mn lange broek aan te doen. Ik lekker in mn korte broekje door de tempel banjeren komt er ineens komt er een mevrouw op mn afgestormd. Heel snel mn lange broek aangetrokken. Na die tempel nog wat rondgelopen om vervolgens terug te gaan naar het hostel en even in het zonnetje te chillen. Was wel weer nodig. Gary ontmoet, met hem hapje gegeten en gechilled. En savonds met Joe, Gary en twee koppels naar een bar waar alleen maar locals waren. Joe reed ons daar naar toe en bleef zelf ook gezellig. Paar drankjes gedaan, toen naar een andere bar. Daarna nog heel even naar een andere bar en toen met Joe tegelijk terug naar het hostel, want zou de dag erna vroeg op moeten om naar olifanten te gaan. Dus was trots op mezelf dat ik niet langer in de bar was gebleven, maar Max (spreek uit Mex), hij moet savonds en snachts receptionist zijn en slaapt op een bank in de Gemeenschappelijke Kamer (GK). Hij is ook 19 en hij was nog wakker toen ik terug kwam en ik had eigenlijk wel zin om nog een biertje te drinken. Gaan chillen met Max, even naar de 7//11 gewandeld, bier gehaald, opgedronken, achterop de scooter gestapt (hij drinkt niet), rondje gereden. Max wilde me namelijk de ladyboys laten zien die snachts langs de weg staan op zoek naar een boy. Heel gek, ze staan gewoon letterlijk langs de weg op de stoep met een scooter. Daar even heel hard om gelachen en toen teruggegaan naar het hostel en gaan slapen.

Door mn wekker heen geslapen, maar gelukkig had ik m ruim van tevoren gezet. Snel klaargemaakt naar een bakkertje gelopen om een sandwich te halen. Ik moest er even opwachten en er zaten twee oude blanken mannen die vroegen waar ik vandaan kwam. Bleek eentje ook uit Nederland te komen, met hem even een praatje gemaakt. Ik weet niet maar op een of andere manier vind ik die westerse oude mannen beetje vies. Dus wist niet hoe gauw ik weg moest komen. Toen ik terug kwam bij het hostel stond de taxi al op me te wachten, dus snel in de taxi gestapt. We zaten met zn 9'en in de taxi en natuurlijk was ik weer de jongste. Iedereen die ik ontmoet is rond de 26 of ouder. Wel grappig want als ik vertel dat ik 19 ben zijn ze allemaal heel beschermend en vragen constant of ik oké ben haha. Er was een koppel uit Frankrijk, maar ze hadden een jaar in Engeland gewoond. En zij waren zo lief, niet normaal.
We moesten zo'n 2 uur rijden, pittig lang maar op zich prima. Eenmaal aangekomen, na een heftige jungle route op het eind waar ik bijna over me nek ging, kregen we instructies en een outfit die we aan moesten doen. En toen mochten we de olifanten gaan voeren. Best beetje eng op het begin want die beesten zijn echt super groot. Hele vette dag. Jammer dat ik niet met ze in de modder kon chillen aangezien ik me tattoo dan waarschijnlijk zou verpesten. Maar was alsnog zeker waard.
Toen we bijna weg zouden gaan begon het te regenen en aangezien we nog door de jungle moesten met zandwegetjes moesten we opschieten. Als het eenmaal gaat regenen dat regent het ook echt hard namelijk. Precies op tijd uit de jungle vertrokken. We waren nog wel in de bergen en toen we 15 min onderweg waren en er al zo'n 3 mm regen was gevallen, lag er een zelfde soort taxi als ons op zn kop langs de weg. En toen moesten we nog een heel stuk... gelukkig veilig uit de bergen gekomen en ik was zo moe dat mn ogen steeds dichtvielen. Ik kan nu echt overal slapen waar ik wil. Rond 17:00 terug in het hostel even een powernap genomen en toen met Joe en Gary streetfood gehaald en een fles gin. Hele avond kaartspelletjes gespeeld en Max was er ook weer, maar hij was nogal stil. Toen ben ik op een gegeven moment naar m toegegaan en ze waren er dus achtergekomen dat hij weg was geweest gisteravond. Hij had nu via zn oom en oma te horen gekregen dat hij onverantwoordelijk is. De cultuur hier is zo anders. Maar goed, dus Gary ging uit en ik bleef met Max en toen hebben we de hele nacht gepraat. En ik realiseer me steeds meer hoe makkelijk wij het hebben. Midden in de nacht nog even naar de 7/11 gelopen en toen gaan slapen.

Ik had echt even behoefte aan uitslapen, dus tot een uur of 11 geslapen met een aantal onderbrekingen, maar die neem ik voor lief. Wilde eerst vandaag naar Pai gaan, maar Jop stuurde me gister een berichtje dat hij vandaag terug naar Chiang Mai zou komen. En vind het wel gezellig om nog 1 keertje met Jop te chillen. Dus heb Pai een dagje uitgesteld, heb toch tijd zat. Het enige waar ik rekening mee moet houden is mn vlucht naar Bali op 4 mei. Om 11 uur dus opgestaan, wéér yoghurt fruit en muesli gegeten, klaar gemaakt, rond gelopen. Jop zou pas rond 13:00 in Chiang Mai zijn dus ik ging uit van 14:00. Beetje rondgelopen en had zoveel zin in sushi, dat ik naar een Japans restaurantje ben gelopen. Daar gyoza en sushi besteld en daarvan heb zitten genieten. Toen terug naar het hostel rond 13:30 om WiFi te hebben en Jop was dus al in Chiang Mai. Naar zijn hostel gelopen, samen ergens een shake gedronken, was erg lastig om een juist tentje te vinden die en airco had en Pad Thai voor Jop. Heerlijk gezocht met gevoelstemperatuur van 40 graden. Uiteindelijk eentje gevonden, helaas had  Jop een matige Pad Thai, maar de fruitshake was lekker. Toen bij zijn hostel gechilled om rond 18:00 naar de night market te vertrekken. Ik heb natuurlijk weer een super handige app genaamd 'Grab'. Soort uber, super handig, je geeft aan waar je heen wil en je huidig locatie en dan gaat de app een particuliere driver voor je zoeken. Hij was binnen 3 min bij ons en het is veel beter dan een taxi en goedkoper ook. We waren er een beetje vroeg dus eerst maar wat gaan eten zodat daarna wat meer kraampjes opgebouwd zouden zijn. Rijst met broccoli en soja saus, het enige dat ik op werk echt lekker vind haha. Toen de night market over, voor het eerst wat gekocht. Paar cadeautjes en kan niet wachten ze te geven. Heel wat kraampjes verder hadden we wel zin in een ijsje. Wij opzoek naar een ijskraampje, weer een aantal eisen, net als vanochtend, namelijk; schepijs en niet belachelijk 'duur'. En het was niet echt onze dag denk ik, minstens een half uur gezocht. Geen normaal ijskraampje te bekennen. Toen herinnerde ik me dat er eentje was op het pleintje waar we gegeten hadden, dus daar een ijsje gehaald. Ze hadden green tea ijs en normaal eet ik dat altijd op werk en aangezien het toch al een beetje een Loodijk-eetdagje was kon dit er ook nog wel bij. Even een rapportje: Gyoza beter Loodijk. Sushi beter Chiang Mai. Rijst met broccoli beter Loodijk. Green tea ijs beter Loodijk. Dus Loodijk presteert niet slecht. Deze sushi was alleen zo vers, de rijst was nog lichtelijk warm en ja thats why.
Maar goed dus een ijsje gegeten en nog een stukje gelopen, toen zin in bier. Dus dit keer wij op zoek naar bier. Genoeg tentjes, we zagen wel een leuke dus wij op de kaart kijken of er bier was, was er geen drankkaart. Er kwam wel al een veel te aardige mevrouw naar ons toe die ons wel even een tafeltje gaf. Toen kregen we de drankkaart en bleek dat een kleine Chang 130 was. Dit was zo duur dat ik gewoon keihard begon te lachen, ik kon er niets aan doen. De mevrouw stond echter nog steeds bij ons voor opnemen, maar Jop en ik keken elkaar aan en we wisten vrij zeker dat we hier niet zouden blijven. Dus zonder de mevrouw aan te kijken zijn we opgestaan en heel snel weggelopen. Ik zal even een indicatie geven van wat we normaal betalen voor een grote Chang, dat is tussen de 60-80 bath. Leek wel alsof we in de PC Hooftstraat van Chiang Mai liepen. Uiteindelijk een tentje gevonden waar een grote 95 bath was, dus daar deden we het voor. Was erg gezellig, hebben het niet al te laat gemaakt en weer een Grab teruggenomen. Love Grab. Terug in het hostel nog even met Max gechilled en toen gaan slapen.