Op hoge snelheid door Laos heen

30 april 2017 - Don Det, Laos

Toen was er alweer een week voorbij, de dagen gaan zo snel.. te snel. Bijna elke avond denk ik, shit er is weer een dag voorbij. Wel een goed teken natuurlijk, want ik heb het zeker naar mn zin. Veel aan het reizen geweest afgelopen week om uiteindelijk in Don Det aan te komen, maar eerst.......

De reis naar Kong Lor, deze was lang. Van 09:00 tot een uur of 16:30. Onderweg wel nog gestopt om te lunchen bij een local restaurant zonder menukaart, kan gewoon. En ook nog gestopt bij een nice viewpointje. Eenmaal bij onze accommodatie een bungalow aan de rivier bemachtigt met Felicity en Lise. Hoe blij we waren met de bungalow toen we aankwamen veranderde laat in de avond. We hadden gegeten, bij het kampvuur gezeten en gezellig gekletst toen we besloten naar bed te gaan. Ten eerste hadden we de lampen niet uitgedaan smiddags wat super dom is als je aan een rivier zit, insecten overal. Op het matras, echt overal..... super nasty. Ik deel een bed met Felicity en zij kwam met het top idee om haar slaapzak open te ritsen zodat we daar op konden liggen. Probleem opgelost. Toen kwam het volgende, Felicity pakte iets uit haar tas en toen verscheen er me toch een beest, nog nooit zoiets gezien. Het kon vliegen en klimmen, denk dat het alles kon. Met een hoop teamwork is het ons gelukt om het beest naar buiten te krijgen. Met een prullenbak en een lap stof kom je aardig ver als je creatief bent. Toen zoveel zin om in deze bungalow te slapen niet normaal, echt met een lekker gevoel gaan slapen.. ik droom dus steeds ook super gek en ik denk dat het misschien wel door die malariapillen komt. Thuis droom ik al raar, maar dit voelt steeds zo echt en anders als ik wakker word.

Toen ik wakker werd voelde het alsof ik niet geslapen had, maar de Kong Lor Cave ging bezocht worden. Erg famous cave van 7 km lang en dan vaar je er met een boot doorheen in het pikke donker. We kregen wel een hoofdlampje maar de helderheid was op zn zachts gezegd gewoon kut. Het water staat niet zo hoog omdat het lowseason is, dus onze badass driver kwam goed van pas. Zaten echt in een super gammel bootje met zn 3'en en elke beweging die je maakte kantelde de boot. Gelukkig hadden we lifejackets gekregen en die móésten we aanhouden want het water van een paar cm hoog was natuurlijk niet niets. De cave was wel echt super cool. Na de cave nog even gezwommen in super helder koud water. Toen terug naar het verblijf om even te chillen, beetje getekend en van het uitzicht genoten. Rustig avondje, was namelijk niet veel en het kampvuur kon niet aan omdat het de nacht ervoor super hard had geregend.

Zaterdag ging de reis verder naar Thakhek of hoe je het ook schrijft. Overal staat het anders maar goed, een plaatsje nog verder naar het zuiden van Laos. Logisch als je van noord naar zuid reist. Ik was van plan om daar de Thakhek loop te gaan doen samen met Lise. Deze is een paar dagen en in totaal 450 km lang. Alleen Lise had nog nooit scooter gereden en ik alleen in Pai alhoewel het voelde alsof ik het al vaker had gedaan. Wij dus naar Thakhek afgereisd. Gaat trouwens helemaal mis met mn fruitshake elke dag en krijg afkick verschijnselen moet er echt eentje hebben vandaag. Eenmaal in Thakhek eerst ingecheckt in het hotel en toen een tuktuk naar de Travel Lodge genomen want daar zou informatie gegeven worden over de loop. Nou is het dus in Thakhek zo dat de mensen ineens niet zo goed Engels spreken ben ik achtergekomen. We hadden dan ook niets aan deze mensen en zijn toen maar een eerst een shake gaan halen en een plan gaan maken. Besloten dat Lise eerst maar even op een scooter ging zitten. Toen dat niet heel goed voelde en er wat mensen zeiden dat de weg moeilijk te berijden was, was het toch een beetje de vraag of we m wel gingen doen. Uiteindelijk besloten om m niet te doen en verder door te reizen want in Thakhek zelf is geen reet te doen. Terug in het hotel een prachtige sunset gezien en toen een hapje gaan eten. Slechtste Pad Thai ooit. Ik had gezegd dat Pad Thai altijd een goed idee is en niet slecht kan zijn, hier kom ik na vandaag op terug. Deze mensen hebben mijn Pad Thai heel goed verpest en ik keek er al zo'n 2 weken naar uit, so thanks guys. Vervolgens wel voor het eerst in zuidoostazie genoten van een toetje, maakte het wel weer een beetje goed. Toen even snel wat mascara op gesmeerd, mag ook wel weer een keertje. Drankjes gedaan en één van de weinige clubs in Thakhek bezocht waar een band aan het spelen was en blijkbaar mochten wij niet vooraan staan kwam de security even vertellen, omdat we geen tafel hadden gereserveerd. Fair enough. En toen kwam het....... ik en Lise delen weer een kamer en ik had smiddags mn bed gecheckt. Ik had het bed zelfs van de muur afgeschoven, ik had mn matras opgetild, ik had alles gedaan, niets te zien. Maar bedbugs zijn erg goed in verstoppertje spelen. Behalve als het nacht is, want toen we rond 01:30 in het hotel waren hadden we ineens ongenodigde gasten. Ik ging hier niet slapen. Dus wij naar de receptie, spraken natuurlijk weer geen woord Engels wat nu echt heel frustrerend was. Gelukkig reizen we met Stray en konden we ergens terecht voor een translater. Ik had alleen bij de verkeerde kamer aangeklopt waardoor die mensen wakker waren geworden. Ik vertellen, zij ook hun bedden checken, zij ook bedbugs. Dus ik hoefde geen andere kamer ik ging wel in de lobby slapen of in de bus. Maar zeker niet in een bed in dit hotel. Uiteindelijk is het de bus geworden.

Volgende dag veel te doen, weinig geslapen. De bus was op zich echt prima, vier zitplaatsen op een rij. Het kutte was dat ik geen kussen had want het reisding dat ik mee had heb ik weggegooid toen ik die rotbeesten had. Gelukkig heb ik toen een hoop geleerd en kon ik al mijn kennis met mn medereisgenoten delen. Waar zij weer heel blij mee waren haha. De reis vandaag ging eerst naar een turtle lake, dan naar de bomb temple om vervolgens naar de buddha liberary te gaan en te eindigen bij monkey forest voordat we naar onze accommodatie gingen. De weg hier is in zeer slechte staat, waar de weg in Thailand nergens opslaat omdat het verkeer gek is, is het in Laos de weg zelf die gewoon in hele slechte staat is. Gaten overal en je bent constant aan het trillen. Een fijn ding is wel dat ik tegenwoordig overal kan slapen en dus ook nu de weg zo is. De turtles waren echt heel lelijk. Eerst zag je alleen hun kop en het leken net slangen. Was wel eentje die super groot was niet normaal. Voelde me alleen niet echt top, beetje buikpijn en vooral erg moe. Van de turtles gingen we naar de bomb temple, deze tempel is zwaar gebombardeerd en je ziet de bomkraters nog zitten, zeer indrukwekkend. Van de bomb temple naar de buddha liberary. Ik had me al gekleed op het bezoeken van een tempel dus een lange broek aan en mn schouders bedekt maar hier kreeg je een soort rok omgebonden. De buddha liberary die ik heb bezocht is de enige in Laos en hier zijn de originele geschriften te vinden, alleen bepaalde monniken kunnen deze lezen. Had er iets meer van verwacht, het was een super klein hutje op het water en thats it. Maar dat is ook wel weer het mooie, het hoeft allemaal niet zo overdreven. En toen naar de monkeys yes. Hadden op de weg hierheen bananen gekocht dus die gingen we geven. Het waren er zoveel en ze waren totaal niet agressief. Echt heel leuk!! Soms hield ik een banaan vast maar was ik nog niet ready en toen hielden aapjes al mn been vast en omdat ik een zwarte legging droeg zag je echt zo'n handje op mn legging, net een klein baby handje lijkt het. Was echt een top dag, wel helemaal gesloopt. Nadat we een hapje hadden gegeten dan ook lekker teruggegaan naar de accommodatie. Er was wel karaoke maar dat was afgekapt omdat het zwaar aan het regenen en onweren was. Drukke dag, rustig avondje, prima. Oh de plaats waar ik uiteindelijk ben gestrand heet Muang Champhone.

Het is maandag en wij hadden net als jullie allemaal ook een wekker gezet om om 08:00 weer verder te reizen, de eind bestemming was Pakse. De een na laatste stop in Laos. Op de plek waar we hadden overnacht was op geen mogelijke manier aan ontbijt te komen dus mijn ontbijt was een ijsje en soort luchtige wafeltjes. Je kunt hier moeilijk een normale snack vinden.. Alles heeft een rare flavour (ik weet het Nederlandse woord niet meer, dit heb ik tegenwoordig wel vaker. Heel gek.) Niet het beste ontbijt maar kon in ieder geval weer die malariapil naar binnen werken. Toen op weg naar Pakse, natuurlijk niet rechtstreeks, nee, eerst nog even naar een waterval (Tad Yuang). Waterval was dan adembenemend mooi en het gekke was dat het hier ineens super koud was. Zwemmen was gewoon echt te koud. Wel wat tijd bij de waterval gespendeerd en toen op naar Pakse. Het enige dat een beetje gek is van elke dag weer door te reizen is dat je weinig van de plekken ziet waar je verblijft. Kom meestal in de middag aan en dan loop je even rond en ga je eten en dat is het. Nou is er in de steden niet veel meer te zien dan tempels en night markets dus op zich geen ramp want die heb ik genoeg gezien. Daarnaast is het ook best wel vermoeiend dus ga ff lekker chillen op Don Det voor een paar dagen.
S avonds bij een Indisch restaurant gegeten, had niet echt honger dus alleen Naanbrood besteld. Wat wel erg lekker was.

Vandaag eindelijk naar Don Det, mezelf en mn backpack weer klaar gemaakt voor vertrek. De reis van Pakse naar Don Det is op zich niet heel lang 4 uurtjes. Maar onderweg gingen we eerst nog even naar een tempel. Best wel bijzondere tempel, was eigenlijk bijna niets meer van over door bommen, maar je had dus een aparte tempel voor de koning en een aparte voor de koningin. We waren daar om 09:30 s ochtends en het was al niet normaal warm. En dan ook nog een lange broek aan omdat we de cultuur moeten respecteren. Konden naar een viewpoint maar ik had echt geen zin om zeiknat van het zweet de bus in te gaan dus het viewpoint gelaten voor wat ie is. Terug in de bus kwamen we bij de ferry aan, bleek dat die vandaag niet ging... hierdoor moesten we weer helemaal terug naar Pakse omdat we anders niet aan de andere kant van de rivier konden komen. Waren om 08:00 weggegaan en kwamen om een uur of 2 aan op Don Det. Don Det is een van de 4000 Islands in zuid Laos. Mijn laatste stop in Laos. Gelukkig was het nog niet al te laat en hebben we wat geluncht. Iedereen is hier helemaal gek op dieren, kat, hond, koeien, varkens maakt allemaal niet uit. Nee ik overdrijf maar iedereen is wel grote fan van honden en katten, behalve ik en ja hoor we zitten op de grond te lunchen en bij wie komt die kat op schoot zitten. Ja bij mij, heel vervelend van die kat. Even heel gauw gezorgd dat die mijn schoot verliet. Na het lunchen aan de rivier gechillen in het zonnetje en daar de zonsondergang gekeken. Heel fijn sfeertje op het eiland dus geen straf om hier een paar daagjes te blijven. Even weer wat bruiner worden :) S avonds ging het weer beetje stormen en was het echt uitgestorven dus op de kamer gechilled met Lou, Keri, Felicity en Lise. Lou ging Felicity dr haar knippen en verder foto's en filmpjes van de reis bekeken. Lise en ik blijven hier nog en de andere gaan door dus was laatste avondje samen.

Volgende ochtend iedereen gedag gezegd, nog even terug naar bed gegaan en gingen op zoek naar een ander hostel. Eerst even ontbeten, hele goeie muesli met yoghurt en fruit. Toen maar op pad gegaan voor een hostel, naja hostel, hostels hebben ze hier op Don Det niet echt. Het zijn vooral bungalow. En er is zoveel keus dat het erg lastig is om te beslissen. Meerdere bezocht, uiteindelijk besloten om voor eentje te gaan die geen sunset view had, maar wel het schoonst was. Daarna hebben we heerlijk de hele dag bij het zwembad gelegen, hier waren we namelijk echt aan toe. Geluncht bij een Koreaans restaurantje wat echt heel lekker was en die man was super aardig. En eindelijk weer een normale fruitshake gehaald. Uiteindelijk rond een uur of 5 opzoek naar een goed sunset spotje op het eiland. Als we een bungalow aan de rivier hadden aan de sunset kant was het super mooi geweest, maar ik prefereer nu toch schoonheid boven alles.
S avonds een hapje gegeten met onze buurman en een ander meisje. Het sfeertje op dit eiland is echt super relaxt, overal hangmatten en zo ook in het restaurantje waar we hadden gegeten. Heerlijk avondje in de hangmat gechilled en daarna gaan slapen. Eindelijk even niet de bus in de volgende dag.